Zezwolenie na nabycie nieruchomości przez cudzoziemca
Cudzoziemcy spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo spoza Szwajcarii, którzy zmierzają nabyć w Polsce nieruchomość, muszą uzyskać odpowiednie zezwolenie. W przypadku nieuzyskania takiego zezwolenia, nabycie nieruchomości jest nieważne, czyli nabywca nie staje się właścicielem nieruchomości. Natomiast samo zezwolenie powinno zostać przedstawione notariuszowi przy podpisywaniu umowy sprzedaży nieruchomości.
Jaką nieruchomość może nabyć cudzoziemiec
Cudzoziemiec może nabyć nieruchomość w celu zaspokojenia jego potrzeb życiowych o powierzchni nie większej niż 0,5 ha.
Cudzoziemiec może nabyć również nieruchomość rolną, a także nieruchomość w celu prowadzenia działalności gospodarczej.
Wyjątki od obowiązku uzyskania zezwolenia
Jednakże, nie zawsze cudzoziemiec musi uzyskać zezwolenie, aby skutecznie nabyć nieruchomość, nie jest wymagane uzyskanie zezwolenia w przypadku:
• nabycia samodzielnego lokalu mieszkalnego (mieszkania);
• nabycia samodzielnego lokalu użytkowego z przeznaczaniem na garaż lub udziału w takim lokalu (jeżeli ma to zaspokajać potrzeby nabywcy (cudzoziemca);/p
• nabycia nieruchomości przez cudzoziemca zamieszkującego w Polsce, co najmniej 5 lat od udzielenia mu zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;
• nabycia nieruchomości przez cudzoziemca, który jest małżonkiem obywatela polskiego i mieszka w Polsce co najmniej 2 lata od udzielenia mu zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, jeżeli nabywają nieruchomość wspólnie;
• nabycia nieruchomości przez cudzoziemca, jeżeli będzie dziedziczył po zbywcy (sprzedającym), a zbywca (sprzedający) nieruchomości jest jej właścicielem od co najmniej 5 lat;
Zezwolenie nie jest potrzebne do nabycia nieruchomości w drodze dziedziczenia przez osoby uprawnione do dziedziczenia ustawowego (na podstawie kodeksu cywilnego).
Natomiast, cudzoziemiec dziedziczący nieruchomość na podstawie testamentu, powinien uzyskać odpowiednie zezwolenie w ciągu 2 lat, od otwarcia spadku.
Wniosek o wydanie zezwolenia
Wniosek o wydanie zezwolenia składa się do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji i powinien zawierać:
• oznaczenie wnioskodawcy (cudzoziemca) i jego statusu prawnego;
• oznaczenie nabywanej nieruchomości;
• oznaczenie zbywcy (sprzedającego);
• określenie formy prawnej nabycia nieruchomości;
• informację o celu i możliwości nabycia nieruchomości;
Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające okoliczności wskazane we wniosku oraz okoliczności potwierdzające więzi cudzoziemca z Polską.