Kancelaria Radcy Prawnego Joanna Kośmider
Joanna Kośmider

Lokalizacja zjazdu, a miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego

Zjazd to połączenie drogi publicznej z nieruchomością położną przy drodze. Co do zasady budowa lub przebudowa zjazdu należy do właściciela lub do użytkownika nieruchomości sąsiadującej z drogą. Warunkiem jest wcześniejsze uzyskanie w drodze decyzji administracyjnej zezwolenia. Zezwolenie, czyli decyzję administracyjną wydaje zarządca drogi. Natomiast zarządcą jest organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg. Podsumowując, aby wybudować lub przebudować zjazd należy uzyskać odpowiednie zezwolenie (decyzję).

Czasami zdarza się sytuacja, że na terenie na którym ma być wybudowany lub przebudowany zjazd obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który to plan wprost zakazuje lokalizacji nowych zjazdów lub zakazuje lokalizacji nowych budynków, do których taki zjazd ma prowadzić. W takiej sytuacji, zdarza się że zarządca powołując się na brzmienie miejscowego planu wydaje decyzję negatywną – odmawiającą. Takie działanie należy uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, że do zadań zarządcy drogi należy przede wszystkim weryfikacja bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a więc weryfikacja techniczna parametrów planowanego zjazdu. Warunki techniczne zjazdu zostały wskazanie w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi i ich usytuowanie. Zarządca nie może zatem wydać zezwolenia na zjazd, którego lokalizacja zwiększałaby zagrożenie w ruchu drogowym.

Tym samym zgodność z obowiązującym miejscowym planem, nie ma znaczenia w zakresie wydawania zgody na budowę lub przebudowę zjazdu. Podobne stanowisko zostało wyrażone w orzecznictwie sądów administracyjnych – rada gminy uchwalając plan, nie może wprowadzić zakazu lokalizacji zjazdu, gdyż narusza to zakres kompetencji zarządcy drogi.

Podsumowując należy uznać, że tylko przesłanka bezpieczeństwa w ruchu drogowym ma wpływ na treść decyzji, natomiast brzmienie miejscowego planu, ma znaczenie drugorzędne i nie powinno być brane przez organ pod uwagę.

Na końcu należy przypomnieć, że decyzja administracyjna zezwalająca na budowę lub przebudowę zjazdu ważna jest 3 lata, po tym okresie wygasa i należy uzyskać nową.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *